Thursday 19 December 2013

[ISU TOL] PR MAHU JADI HERO?? TAPI REALITI MASIH ADA NIAT LAIN!! KERAJAAN NEGERI PEMBANGKANG MAMPU HALANG KENAIKAN TOL?!!




Bukan niat kami untuk mempertahankan sesiapa. Malah keuntungan berbillion RM syarikat konsesi Tol pun sesen kami tidak pernah merasa. Kami cuma merasakan adalah sangat tidak adil orang ramai meletakkan punca kesalahan di atas bahu UMNO dan BN semata-mata.

Pertama sekali, sedarkah anda bahawa pakatan pembangkang kini menguasai secara 2/3 DUA negeri paling KAYA di Malaysia, iaitu Selangor dan Pulau Pinang?!! Mengapakah tiada siapa yang mempersoalkan apa yang mereka lakukan untuk memastikan kos hidup rakyat tidak terus terbeban?!! Ada MACAI yang bagi alasan, Kerajaan Pusat yang berkuasa penuh, Kerajaan Negeri ikut sahaja. Pada kami, ini barulah standard yang sepatutnya ditunjukkan sebagai MACAI. Tiada ilmu dan tidak mahu berfikir menggunakan otak!

Tahukah anda semua, hampir separuh daripada syarikat konsesi yang bercadang mahu menaikkan kadar Tol merupakan kroni dan 'GLC' Kerajaan Negeri pembangkang sendiri, terutamanya Selangor?!! Jadi, mengapakah Kerajaan Selangor tidak mahu membayar sahaja pampasan kepada syarikat-syarikat konsesi tersebut bagi mengelakkan kadar tol dinaikkan demi rakyat?!! Malah, bukankah mereka juga yang kuat berkempen mahu menghapuskan TOL sebelum PRU-13 yang lalu?!! Jadi, kenapa tidak beli sahaja konsesi-konsesi TOL tersebut, sepertimana yang mereka lakukan kepada Alam Flora, dan sediakan lebuhraya percuma di seluruh Selangor?!!

Bukankah mereka juga yang berkokok rizab dan hasil negeri mereka yang terbanyak di Malaysia kerana kononnya bebas rasuah?!! Bahkan mereka juga mampu menaikkan gaji dan elaun MB dan ahli EXCO mereka sehingga mencecah 300%?!! Kenapa tidak guna sahaja lebihan rizab dan hasil negeri yang bebas penyelewengan itu untuk rakyat Selangor yang telah memberikan mereka undi?!! Kata "Hasil Negeri untuk Rakyat" bukan?!!

Perkara ini tidak akan berlaku kerana Kerajaan Selangor yang ada kini bukanlah benar-benar berniat mahu membela rakyat. Mereka hanya menggunakan sentimen rakyat bagi mengekalkan kuasa dan terus mengaut hasil. Jika tidak, sudah tentu PKNS dan anak-anak syarikat Kerajaan Negeri bertungkus lumus menyediakan pelan bagi memastikan lebih ramai anak Selangor mampu memiliki rumah sendiri selain mengawal nilai hartanah di negeri tersebut. Tetapi kini, cuba senaraikan berapa banyak projek perumahan rakyat di bawah agensi pembangunan Kerajaan Negeri pembangkang. PKNS kini lebih dikenali dengan projek-projek perumahan MEWAH mereka.

Pulau Pinang tidak usah ceritalah, Singapore In The Making. Tetapi mengapa mereka tidak dipersoalkan, walhal mereka lebih mewah dan kononnya kaya dengan hasil negeri? Mengapa MACAI yang sama mendabik dada mengatakan Kerajaan Negeri Pembangkang lebih baik ekonominya, tetapi tidak menyatakan satu pun usaha konkrit untuk mengurangkan kos hidup rakyat? Semuanya kerana percaya dengan kenyataan dangkal bahawa "Kerajaan Pusatlah yang mengawal segalanya"...

Ini baru kami buka tentang TOL dan hartanah, belum lagi cerita tentang petrol dan harga kereta. Bukankah Anwar sendiri yang berjanji mahu menurunkan harga petrol?!! Kenapa tidak diturunkan di negeri-negeri pembangkang?!! Ada MACAI yang kata Kerajaan kawal harga petrol. Ini satu kenyataan BODOH dari manusia yang berfikiran singkat. Faktanya, Kerajaan hanya mengawal harga SILING di pam. Dan jikalau Kerajaan Negeri pembangkang mahu menurunkan harga petrol, tambah sahajalah SUBSIDI sedia ada daripada Kerajaan PUSAT!!! 

Macam mana Kerajaan pusat tidak dapat berbuat apa-apa apabila Kerajaan Selangor "tolong" membayarkan RM 11 bil air semua rakyatnya, maka perkara yang sama juga boleh dilakukan ke atas bil elektrik, petrol dan harga kereta! Sebagai contoh, apabila seorang rakyat Selangor mahu membeli kereta, mungkin beliau perlu menyediakan dokumen yang membuktikan beliau seorang rakyat Selangor, bagi mendapatkan diskaun khas yang akan ditanggung oleh Kerajaan negeri. Kenapa gaji dan elaun MB boleh dinaikkan, tetapi perkara-perkara seperti ini tidak mahu dilakukan?!!

Jangan hanya pandai mempersoalkan janji dan manifesto BN, walhal anda sendiri tidak mengundi BN dan kuat menyokong pembangkang. Bila berlaku kenaikan perkara-perkara asas kos hidup ini, persoalkanlah kembali janji parti yang anda sokong!!! Kami sendiri mempertikaikan secara bersemuka dengan para pemimpin BN tentang peranan mereka dalam memastikan rakyat tidak susah. 

0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Hosted Desktops